České
feráty
Redakce
Předplatné
Inzerce
Archiv
čísel
Kempy
a kurzy
Mezinár.
festival
alpinismu
ALPEN-
VEREIN.CZ

ISOMA 1000 Miles - vítěz v cíli!

Trasa závodu již je dokončená, oficiální zvěřejnění proběhne ale až přesně týden před vlastním startem. Ten proběhne v neděli 5. července 2015 v 15 hodin v obci Nová Sedlica, což je nejvýchodnější slovenská dědina u ukrajinsko-polsko-slovenského trojmezí. Pro 150 závodníků ze 7 států světa je připravena trasa v délce 1623 km s převýšením téměř 40 km převážně horami napříč bývalým Československem. Cíl závodu bude tradičně v nádherné hrázděné chalupě chebského stylu ve městě Skalná v západních Čechách.

 

AKTUÁLNÍ ZPRÁVY:

 

14. 7. 2015:

Včera se mílovými kroky blížili jezdci ke svému těžce vybojovanému cíli. A dnes konečně známe vítěze. Celé dopoledne jsme sledovali každičkou zprávu o tom, kde první tři bikeři jsou. Kdo z nich projede obloukem ve Skalné první. Bude to Filip Degl, který má vše promyšlené a až vědecky propracované včetně zazvonění budíku v čase přesného doplňování jídla a potravinových doplňků. Jedna z jeho vychytávek – vysušené vlhčené ubrousky. Vlhkost je prý těžká a navlhčit se pak dají kdekoli. Druhý z bojovníků je Honza Tyxa, který naopak neřeší vůbec nic. Když má co, tak jí – cokoli, když nemá co, nejí nic, ale stále jede. S pitím to samé. Žádné oblečení, jen to krátké na sobě, na kole má jen jednu brzdu – přední. Jestli mu nepřišla e-shopem nebo si ji nevzal kvůli váze, nevíme, nicméně na ní jede úspěšně už osmý den 1000mil. Když vyjel v Jeseníkách z F500 po polomech, spadla na něho větev a srazila mu helmu z hlavy a jeho z kola. Sedřel si do krve celý zátylek. Beze slova se zvedl, nasadil si zase helmu, nasedl a v klidu jel dál. Ani nezanadával, prý taky proč, když už se to stalo. V jakém pořadí dojede Petr Tichý, který spěchá domů za ženou. Každou hodinou čekají narození potomka a tak by to chtěl stihnout.

Krátce po 16. hodině v poklidu dojížděl podél potoka Honza a projetím obloukem by mohl slavit vítězství. Ale bohužel je důležitý dojezd Filipa, protože ten má dvě hodinky k dobru. Kvůli polomům v Jeseníkách jsme museli část trasy přetrasovávat a Filip musel čekat na nahrání nové trasy. A tak, když se pod obloukem v 17:33 objevil Filip, bylo jasné, že vyhrál po odečtení těch dvou hodin on. V čase 22:51 dorazil do cíle třetí Petr Tichý. Vypadá ze všech nejméně unavený a zdá se, že porod stihne. Žena prý přenáší a teď Petr nechápe, proč teda tak spěchal.

Filip dosahuje času 7 dnů 23 hodin 33 minut. Historicky poprvé se vítěz dostal pod 8 dnů. Bohužel rekord nejde uznat, neboť vynecháním Jeseníků a objetím po silnici se závod zrychlil o půl dne a nedá se porovnávat s ostatními ročníky. Takže na regulérní prolomení hranice 8 dnů si budeme muset ještě počkat.

I když přijel první, nevyhrál. I když přijel pod osm dnů, rekord nepadl. Závod má další nové poslání, které dnes začal naplňovat.

Závod má další nové poslání. Kromě svobody a duševní očisty, každý, kdo dojede do cíle F1000, svými ujetými kilometry přispívá pro postižené. Takže dnes první dva účastníci vyjeli první peníze, které budou věnovány handicapovaným na jejich nezbytné výdaje. Fandíme všem dalším, ať se jim podaří naplnit své osobní cíle a dostat se do F1000 až k nám do Skalné a tím zároveň pomoci svým spoluobčanům.

 


Vítěz "Mílí" Filip Degl v cíli, foto: Vít Huspenina

 

12. 7. 2015:

Závod začíná nabírat na obrátkách, začíná se taktizovat a už nejde jen o samotné „odjetí", ale zdravá soutěživost tlačí mílaře k cíli. Dnes ráno byla postavena CP3 v Jizerských horách poblíž Raspenavy a pět minut před 16 hodinou mohl Honza Kopka přivítat první závodníky Jana Tyxu a Filipa Degla. Za necelé dvě hodiny, v 17.46, projel bránou i Petr Tichý. Tihle tři bikeři míří přes Lužické hory a České Švýcarsko k vysněnému cíli. Uvidí se, komu z nich se podaří zvládnout 1 000 mil jako prvnímu. Bude to boj nejen se svou fyzickou kondicí, ale také tady bude hrát roli psychická odolnost, která v tomto extrémním závodě položila nejednoho závodníka. Bude to zítra nebo v pondělí?

Oblouk v jesenickém X Parku – CP2 – zdolalo do dnešního dne asi 50 mílařů. A mezi čtyřmi závodníky, kteříí se prozatím rozhodli v půlce svůj závod ukončit, byl i první cizinec, Španěl Josep Tarrés Toneu. Dopoledne na CP2 dojela i první žena Jana Doležalová a odpoledne další Lucie Otahálová.

 

9. 7. 2015:

Včera večer jako první na CP1 přijel před desátou večerní Filip Degl. Nacpal do sebe nějaké jídlo, pití a zalehl. Druhý závodník v pořadí průjezdu CP1 byl Honza Tyxa. Z kola sice slezl, ale ani si nesedl, vypil ve stoje vedle kola nějaké nápoje a za třicet minut byl pryč. Tvrdil že spát půjde až za deště. A tím vlastně převzal od Filipa průběžné vedení. Jako další v 1:30 přijel překvapivě Jirka Beyk Míl, který po pomalejším začátku nabírá tempo a tlačí se dopředu. Je vidět, že Jirka nekecal a útok na přední příčky bere fakt vážně. Ráno zmizel ve 4:30 spolu s Filipem Deglem stíhat Jana Tyxu. Po ránu nastalo další překvapení – jako čtvrtý dorazil Petr Tichý, který se také zlepšuje každým šlápnutím a propracovává dopředu. Den před tím měl na čelo větší zásek. Na rozdíl od Filipa, který má najeto na závod od posledních „Mílí“ podle jeho slov neuvěřitelných 1 400 hodin (což odpovídá možná tak 30 000 – 35 000 km), prý natrénoval před akcí pouze 1000 km na kole. Ale hodně běhal a plaval. Petr jel i vloni a jeho výkonnostní posun je značný.

Do večerních hodin dnešního dne dorazilo do CP1 asi 24 závodníků, kteří se samozřejmě snaží přejet slovensko-české hranice. Filip Degl se nakonec pokusil o únik od ostatních a mílovými kroky se blíží k CP2. Jesenický X-Park ve Františkově je od startu vzdálen 839 km.

I dnešek se nevyhnul nějakému odstoupení od závodu, ale byli to jen dva bikeři, z toho první žena. Stále ještě čtyři zástupkyně něžného pohlaví jedou v poli tvrdých extrémistů.

 

7. 7. 2015:

Dva dny po startu a z hromadné skupiny bikerů, běžců-chodců a koloběžkářů zůstali osamocení závodníci. Aniž by chtěli, koupou se ve vlastním potu a jak jeden ze závodníků napsal, projeli „peklem východu“. Počasí s vysokými teplotami se za tyto dva dny nezměnilo, a tak náročné překonání brodů řek Laborec a Ondavy brali závodníci jako příjemné osvěžení.

V letošním ročníku se trasa pro závodníky stala jednodušší už tím, že je veliké sucho a pěšiny, které v předešlých ročnících komplikovalo jízdu nabalenými koly plnými jílu, jsou tvrdé a připomínají silnice.Ale i přesto už dva mílaři ze závodu odstoupili.

První jezdci nasadili velmi vysoké tempo a na chatu Hrešná (asi 180 km od startu) dorazili kolem půlnoci prvního závodního dne. Bohužel zde museli zalehnout a odpočinout si, protože dál je vydán zákaz pohybu v noci. Důvodem jsou hory plné medvědů.

Po šesté hodině ranní už ale mohli klidně vyrazit a uhánět k CP1 u Trenčína, kde je organizátoři budou očekávat v průběhu třetího dne závodu.

 

TRASA

Základní kostra trasy je daná již od prvního ročníku. Je velmi rozmanitá od lehkých cest až po nesjízdné úseky a vede co nejvíce přírodou mimo civilizaci. Varianty západ–východ a východ–západ se od sebe v některých úsecích liší. Přesto každoročně dochází k drobným úpravám z různých důvodů jako jsou například povolení nebo volba lepší varianty některých částí trasy. Stejně jako každý rok se změnilo umístění kontrolního stanoviště u Trenčína. Přes Vizovickou vrchovinu pojedeme východněji, v Krkonoších tentokrát vynecháme Strážné. Byla vylepšena část trasy před Děčínem, v okolí vodní nádrže Fláje v Krušných horách jsme zařadili atraktivní singlovku po starém náhonu.

Zajímavými body trasy jsou například nádherné scenérie pod Nízkými Tatrami, divoká Velká Fatra s úchvatnými výhledy, kde se nachází i nejvyšší bod celé trasy – Krížna (1574 m n. m.). Kromě stávajících brodů na Slovensku přes Laborec a Ondavu se závodníci mohou těšit také na brodění Váhu u Trenčína.

Vzhledem k hojnému výskytu medvědů musí závodníci absolvovat slovenskou část trasy s rolničkou.

Slovensko-českou hranici překročí závodníci na vrcholu Javorníku (782 m n. m.) v Bílých Karpatech. Trasa opět vede kolem evropské rarity, horní nádrže přečerpávací elektrárny Dlouhé Stráně, která se v roce 2005 zařadila na první místo ze sedmi divů Česka.

Přibližně v polovině závodu je vypsán kratší cíl Finish 500 v Jeseníkách, v zázemí X-parku Františkov. Tady se mohou závodníci rozhodnout, zda budou pokračovat dál do cíle celé trasy 1000 mil nebo zde skončí.

Trasa závodu odtud vede přes pusté Jeseníky, hřebeny Orlických hor, skalnaté Broumovsko, náročné Krkonoše, malebné Jizerské hory a lesnaté Lužické hory. K nejsevernějšímu bodu trasy i České republiky, mystickému místu Nordkap, vede obávaná divoká stezka. Následně se pokračuje nádhernými cestami Českým Švýcarskem, úchvatnými Labskými pískovci a nekonečnými Krušnými horami.

Nejrychlejší závodníci budou v cíli očekáváni po 8 dnech, nejpomalejší bikeři a pěší po 3 týdnech. Trasa je pevně dána pomocí GPS. Závodníci se v cíli prokazují záznamem GPS, na kterém je vidět jejich postup na trase. Závod se jede bez zabezpečení, tzn. že jakákoliv cílená podpora je zakázána. Nefunguje moc ani velké plánování, vše je o improvizaci. Každý si určuje sám, jak dlouho pojede, kdy a kde bude odpočívat, kde a jak bude spát nebo se stravovat. To nejlépe vystihuje hláška „Účastník 1000 mil nejí, když má hlad, ale když má příležitost!"

Vše vypukne 5. 7. 2015 - více na:

www.1000miles.cz nebo www.jankopka.cz