České
VEREIN.CZ

Ferata Poustevna

FERATA POUSTEVNA

Ferata Poustevna, která byla postavena Karlem Bělinou na jaře 2017, se nachází na levém břehu Labe nedaleko Mírkova. Lokalita Mírkov leží asi 6,5 km severovýchodně od Ústí nad Labem a je dnes součástí obce Povrly.

Poustevna je pískovcová skalní lokalita, výška skalních stěn je do deseti metrů. Mezi skalními stěnami stojí pozůstatek kaple Navštívení Panny Marie, která byla dříve poutním místem. Kaple dělí stěnu na dvě části – pravou a levou polovinu.

Ve stěnách Poustevny je celkem deset cest o obtížnosti A/B až D. Jsou zde tři lanové mosty a tři lanovky. Pro jízdu po lanovce je třeba kladka. Z jednoho lanového mostu je sestup po lanovém žebříku. Všechny výstupy jsou označeny číslem a tabulkou s nákresem cesty.

Cesty v pravé polovině stěny

Vánoční

Cesta je zcela vpravo. Směr postupu šikmo stěnou určují stupačky, cesta končí na konci ochozu nad stěnou. Ochoz je po celé délce zajištěn fixním lanem.

Poustevna

Cesta, která byla postavena jako první, začíná v pravé části stěny, vede stěnou po stupačkách doleva až do prostoru za kaplí. Zde stěnová kniha.

Sestup doleva za hranu a po stupačkách dolů.

Hop na hrazdu

Převislou částí v pravé polovině stěny křížem přes cestu Poustevna až na horní ochoz. Přes převis – velmi silové.

Obtížnost: D

Honzíkova cesta

Středem pravé poloviny stěny po stupačkách na ochoz.

Obtížnost: A/B

Indián

Cesta v pravé polovině stěny vede přímo vzhůru po stupačkách až na horní ochoz.

Stopař

Zcela vlevo v pravé polovině stěny nejprve krátký výstup, dále pak šikmo doleva až za kapli. Zde knížka. Vpravo od knihy komínem na horní ochoz.

Sestup – po horním ochozu.

Nový směr

Nástup boční stěnou pod kaplí, výstup po stupačkách šikmo doprava za kapli. Od stěnové knížky výstup komínem na horní ochoz.

Cesty v pravé polovině stěny

Zakrytá

Nástup na cestu je v hlubokém koutu vlevo od boční stěny pod kaplí. Výstup po stupačkách křížem přes cestu Poustevna na ochoz.

Kolem stromu

Nástup je v levé části stěny. Po stupačkách výstup stěnou až na její konec. Zde svahem doprava na horní ochoz a po něm dlouhý traverz doprava.

Krátká

Cesta začíná až zcela vlevo. Výstup vede po stupačkách převislou stěnou až k lanu. Dále doleva, výše pak vpravo stejně jako u feraty Kolem stromu na horní ochoz a po něm dlouhý traverz vpravo.

Informace

Pěší přístup do Mírkova je z Ústí nad Labem, z Neštěmic nebo z Povrlů. Z Ústí, Neštěmic i z Povrlů je to k Poustevně asi 5 km. Kromě feraty můžete za jeden den zvládnout i návštěvu zříceniny hradu Blansko. Ta je stejně jako Poustevna součástí obce Mírkov a je od Postevny vzdálena asi hodinu chůze. Z hradu je pěkný pohled na Ústí nad Labem od severovýchodu.

Pojedete-li autem z Ústí, respektive ze sídliště Skalka – při jízdě směrem na Mírkov uvidíte po levé stravě před zatáčkou pod Mírkovem skály Poustevny. Zaparkovat je možné přímo pod feratou.