Konference o evropském outdoorovém trhu, OutDoor trip 3. díl
Po návštěvě Technické univerzity v Liberci a firmy Singing Rock vyvrcholil program odbornou konferencí zaměřenou na problematiku outdoorového trhu v Evropě. Konference v pražském hotelu Lindner se v sobotu 17. 5. zúčastnilo několik předních domácích i zahraničních hostů.
Zleva: Jiří Hrdina, Eugenio Di Maria, Ondřej Johanovský, Dr. Jan Čermák, Rolf Schmid a Stefan Reisinger
Rolf Schmid, prezident European Outdoor Group a generální ředitel značky Mammut
Jeden z nejvlivnějších lidí v outdoorovém průmyslu nejprve zavzpomínal na začátky veletrhu OutDoor: „Ispo pro nás začalo být malé, chtěli jsme se osamostatnit a vytvořit vlastní veletrh zaměřený ryze na outdoor. Nakonec se tak stalo v roce 1994. Německý Friedrichshafen jsme zvolili ze tří hlavních důvodů. Leží uprostřed Evropy a je tak velmi dobře dosažitelný, jeho poloha se přímo nabízí, protože přímo od výstaviště vidíte Alpy. Třetím důvodem byla výborná infrastruktura umožňující bezproblémový průběh – zejména zásobování. Friedrichshafen není ani velké město, ani malé. Pro OutDoor je přesně tak akorát."
Rolf Schmid se dále zamýšlel nad evropským outdoorovým trhem. Začal aktuálně, když úbytky tržeb způsobené teplou zimou s málo sněhem odhaduje na 20%. Ale léto podle jeho slov začíná velmi slibně. Prakticky polovina zisku na outdoorovém trhu je generována v Německu, Velké Británii a Francii.
Tabulka obratů v jednotlivých segmentech outdoorového trhu (v mil. Eur)
Budoucnost outdoorových značek a jejich prodejců vidí zejména v profesionalizaci. „Trendy jsou takové, že buď budete usilovat o větší podíl na trhu a stanete se globální velkou firmou, nebo se budete úzce soustředit na určitý segment trhu, případně malý region. Firem, které jsou na poloviční cestě mezi těmito stavy, je čím dál méně," shrnuje situaci na trhu jeden z nejpovolanějších mužů v oboru. Následně charakterizoval tři základní cesty k zákazníkovi: internetové shopy, maloobchodní prodejny, monobrandové prodejny: „Všechny mají velkou budoucnost, nicméně se patrně nestane, že by například monobrandoví prodejci dominovali, maloobchodníci budou vždy hrát významnou roli díky šíři sortimentu a on-line shopy díky svému přístupu odkukoliv." Více na: www.europeanoutdoorgroup.com
Další ze zajímavých slidů Rolfa Schmida dokumentuje neustále mírně rostoucí trh
Na závěr své přednášky ještě zmínil firmu, které šéfuje - Mammut - jednu z nejstarších outdoorových značek (152 let). Firma zaměstnává přes 570 lidí. Více na: www.mammut.ch
Stefan Reisinger, šéf veletrhu Eurobike a OutDoor
Veleth OutDoor dle informací jeho šéfa vyrostl ve velkou akci s úctyhodnými čísly: přes 900 vystavovatelů, přes 20 000 návštěvníků, 12 hal. Veletrhu se v posledním roce zúčastnilo 50 firem z Východní Evropy – z toho 25 z České republiky! Z východoevropských zemí je co do počtu návštěvníků úspěšnější pouze Rusko, po ČR je na třetím místě Polsko. Více na: www.outdoor-show.com
Letecký pohled na výstaviště ve Friedrichshafenu (www.messe-friedrichshafen.de)
Dr. Jan Čermák, předseda AVOZ.CZ
Jednatel firmy Prosport představil asociaci, které předsedá. Asociace výrobců a obchodníků sportovního zboží ČR byla založena v roce 1993 a v současné době má 103 členů. Cílem této organizace je hájit zájmy svých členů (výrobců, dovozců, poskytovatelů služeb, velkoobchodníků a maloobchodníků v oblasti sportovního zboží) ve vztahu ke státním orgánům a orgánům EU a starat se o zlepšování podmínek pro podnikání v této sféře. Více na www.avoz.cz.
Zleva: Dr. Jan Čermák a Rolf Schmid
Ondřej Johanovský, výkonný o obchodní ředitel HUDY
Ondřej Johanovský nejprve představil své působení na poli outdooru. Od mládí se věnuje lezení a alpinismu, v branži se pohybuje přes 15 let. Začínal jako majitel obchodu v Teplicích, následně měl v HUDY na starosti export, poté přebral kompletní vedení výroby značky Rock Empire, v roce 2007 přebral vedení HUDY. Zmínil i svého otce – jednoho z průkopníků lezení na písku a tradici lezení v České republice.
Vyjádřil se i k domácímu trhu: „Český trh je specifický tím, že lidé tu jsou velmi vzdělaní. Snažili jsme se prosadit i na polském trhu, což se nakonec nepodařilo. Pro nás to byla zajímavá zkušenost, protože Polsko má 40 miliónů obyvatel, ale outdoorový trh je v porovnání s Českou republikou poloviční. U nás je sice jen 10 miliónů lidí, ale podíl zákazníků, ale i firem, které vyvíjejí a vyrábí vybavení pro outdoor, je výrazně nadprůměrný."
„Maloobchodní síť je opět zvláštní. Jsou zde dva velcí hráči. My máme v Čechách 34 obchodů a 27 jich provozuje Rock Point. Jenom v Praze je 35 specializovaných outdoorových prodejen! Zjistil jsem například, že v Mnichově to je mezi 15 až 20," pokračoval ředitel řetězce HUDY, který vlastní dalších 6 prodejen na Slovensku.
Ondřej Johanovský při své prezentaci
Na závěr se dostal i k internetovému prodeji: „E-commerce je dnes nutností, bez on-line shopu už prakticky nejde přežít. S on-line shopem jsme začali před 6 lety a každým rokem se jeho obrat zvyšuje o 30-50%. Dnes tvoří 13% obratu, což z něho tvoří náš „nejůspěšnější obchod". Nicméně není konkurencí pro naše kamenné obchody, naopak se snažíme, aby on-line shop byl jejich podporou. Sedmdesát procent obchodu je o emocích, čili síť našich maloobchodních prodejen je a vždy bude naší hlavní prioritou. Obchod stavím především na dvou prioritách - schopných a přátelských lidech a na co největší profesionalizaci. Jak tu zmínil Rolf Schmid, že Mammut je „absolute alpine", tak Hudy cítím stejně tak. Vždy se budeme držet pouze prémiového outdoorového vybavení."
Na situaci na českém trhu ještě zajímavě zareagoval zmíněný Rolf Schmid: „U vás fungují dva specializované řetězce, v Praze máte přes 35 outdoorových prodejen. Stačí se ale podívat například do sousedního Rakouska. Tam zmizely malé specializované prodejny – není tam žádná síť, jaké vy máte dvě. Otěže tam převzalo jen pár gigantů jako Decatlon, Hervis... Ty představují pro kvalitní outdoorový trh pohromu. Rakousko je toho příkladem."
Více o HUDY na www.hudy.cz.
připravil: Daniel Polman