Aktuality z Národního parku Hohe Tauern
Z tiskové konference Salcburska a NP Vysoké Taury, která proběhla v Praze 12. března 2025.
O novinkách jsme v Praze hovořili s Rolandem Rauchem, ředitelem Ferienregion Nationalpark Hohe Tauern GmbH. NP Hohe Tauern je největší národní park ve střední Evropě. Leží ve spolkové zemi Salcbursko a rozkládá se na ploše dvakrát větší než Berlín.
Tisková konference 12. 3. 2025 v Praze.
Vlevo Denisa Gromnicová, ředitelka marketingu SalzburgerLand Tourismus,
vpravo ředitel Ferienregion NP Hohe Tauern Roland Rauch.
Foto: Ladislav Novák
Text: Petr Šimáček, foto: NP Hohe Tauern a Ladislav Novák
Průměrný úbytek ledovců v Rakousku činí asi 24 metrů za rok. Ledovce nejvíce ustupují v údolí Ötztal, kde byl zaznamenán úbytek až 227 metrů. Jaká je situace v oblasti Hohe Tauern?
Úbytek je velice silný a zrychluje se. Za posledních 20 let jen z Pasterze, největšího ledovce v Rakousku, ubylo tolik sněhu a ledu, že by to devětkrát naplnilo jezero Zeller See u Zell am See. Jezero je přitom 3 km dlouhé a 1,5 km široké a největší hloubka je 68 m. Očekává se takový vývoj, že během 30 až 40 let zmizí téměř všechny ledovce v našem regionu. A co proti tomu můžeme dělat? Vzhledem k současnému vývoji se tomu musíme jen přizpůsobovat.
Při toulkách v okolí vysokohorské silnice Grossglockner Hochalpenstrasse slyšíte hluk aut a motocyklů na kilometry daleko. Při výstupu podél vozovky, nebo při výjezdu po silnici na kole čelíte emisím, jako kdybyste nešli v horách…
Velmi intenzivní individuální doprava po této atraktivní silnici má rostoucí trend, ale mohu říci, že za posledních 30 let se emise snížily o 90 %. Je to díky vývoji technologií. S hlukem bojujeme např. tak, že na této významné vysokohorské silnici omezujeme dopravu – v noci je tam například zákaz jízdy. Snažíme se sladit potřeby návštěvníků s potřebami přírody. Současně připomenu, že v převážné většině údolí v Národním parku není vůbec žádná automobilová doprava. A přes hřeben Vysokých Taur prochází minimum silnic - kromě Grossglocknerské silnice je to ještě dálnice Felbertauernstrasse. Obě tato údolí nejsou ale součástí chráněného území.
Dala by se Grossglocknerské silnice v sezoně třeba jen na den uzavřít, aby byla v klidu přístupná pro pěší a cyklisty. Aby si užili opravdových hor?
To není rozhodnutí, které by bylo v našich rukou. Grossglocknerskou silnici spravuje společnost Grossglockner Hochalpenstrasse, tedy soukromá firma. O tom, jestli se budou pořádat dny bez automobilové dopravy rozhodují oni. Na druhou stranu poznamenám, že chceme udržet náš národní park přístupný pro všechny zájemce. Nikoliv ale tak, že zpřístupníme horská údolí automobilistům. Ke Grossglocknerské silnici je třeba říci, že na ní v zimním období kvůli sněhu tj. půl roku není žádná doprava. Silnice je v provozu jen od května do konce října.
Evidujete v posledních letech nějaké nové požadavky na rozšiřování lyžařských středisek, které by se dotýkaly parku?
Když se podíváte na mapu, tak třeba údolí řeky Salzach má dva svahy. Na jižní straně je národní park a chráněné území. A skiareály jsou ve spolkové zemi Salcbursko především na severních svazích, nenacházejí se tedy na území národního parku. V posledních letech se těmto skiareálům dařilo dobře, ale víme, že neplánují žádná nová propojení nebo rozšiřování. Obrovskou výhodou je, že návštěvníci jsou převážně tam, kde jsou skiareály. I díky tomu máme velký přírodní prostor k dispozici pro divokou zvěř, což je pro nás důležité.
NP Vysoké Taury, jezero Hundsee
Foto: NP Vysoké Taury - Gerald Demolsky
Jaký režim platí pro pohyb v jádrových zónách parku (Kernzonen)? U nás do klidových území nesmíme - až na výjimky při chůzi po značených cestách.
Celé území národního parku máme rozdělené do zón. Ve vnější zóně lze udržitelným způsobem hospodařit. Pak máme jádrové zóny, kde provádíme prakticky jenom management přírodního prostoru. A pak je zónu bezzásahová. To je u nás především údolí Obersulzbachtal pod chatou Kürsinger Hütte. Jsou to severní svahy Grossvenedigeru, kde se příroda vyvíjí naprosto svobodně. Tam nezasahujeme vůbec.
Na tiskové konferenci 12. března jste představili dálkovou trasu Hohe Tauern Panorama Trail. Proč tento projekt.
Je to produkt, kterým jsme se snažili reagovat na momentálně nejdůležitější outdoorový trend - poptávku po horských dálkových trasách tj. po vícedenním treku v horách. Celá trasa je dlouhá 270 km. Turisté procházejí různými výškovými pásmy, nastoupají 14 000 výškových metrů. Připravili jsme 17 různých etap, které mohou hosté libovolně kombinovat. Máme navíc internetovou platformu a tam si můžete celou cestu naplánovat a případně i zamluvit.
Jedna z etap Hohe Tauern Panorama Trail vede údolím Wildgerlostal
Foto: NP Vysoké Taury - Daniel Kogler
Ve středisku Mittersill, které leží na severních úbočích pod hlavním alpským hřebenem, jste otevřeli interaktivní muzeum…
Ano, chtěli bychom pozvat všechny návštěvníky, aby navštívili expozice Nationalparkwelten, Světy národního parku. Je to velká zážitková výstava na 1800 m², kde projdete 10ti různými světy. Můžete letět s orlem a pozorovat z výšky vrcholky Vysokých Taur, podíváte se do sviští nory, nebo se můžete projít po ledovci, či pozorovat ledovcovou řeku. Dalším světem je horské zemědělství – v této expozici poznáte, jakým způsobem se hospodařilo v Alpách ve vysokých horách dříve a dnes. Mohu jen doporučit, aby hosté ještě než vyrazí ven poznávat skutečný Národní park Vysoké Taury, přijeli do Mittersillu, prohlédli si tuto výstavu a seznámili se s národním parkem před jeho návštěvou.
Horské scenérie v NP Vysoké Taury
Foto: NP Vysoké Taury - Daniel Kogler
- Pro psaní komentářů se přihlaste.