České
alpinismu
ALPEN-
VEREIN.CZ

Tráva, Honza Říha a spol. jsou již v předsunutém základním táboře - expedice Cho Oyu se rozjíždí...

Početný český tým vedený Honzou „Trávou“ Trávníčkem je již v ABC (5600 m) pod šestou nejvyšší horou Cho Oyu (8201 m). Součástí expedice je i nevidomý horolezec Honza Říha či ostřílení himálajisté Petr Mašek a Libor Uher a reportérka Českého rozhlasu Lucie Výborná. Zatím se vše daří dle plánu - až na drobné potíže např. s vyvěšování české vlajky v BC... Zde je poslední Trávův ohlas a aktuální fotky, které uveřejnil na svém FB profilu:

20. 9. 2016: "Tak konečně v ABC (Advanced Base Camp), pro nás nový domov, tak na měsíc. Výška 5600 m. Za poslední dny jsme zažili spoustu dobrodružství. Začalo to hned v BC (Base Camp). Ráno jsem byl povolán na kobereček k místnímu vedoucímu základny a bylo mi důrazně přikázáno, že musíme sundat naši českou vlajku, kterou jsme vyvěsili večer před tím. To však netušil, co se stane až vstane pan diplomat Martin Havlena. Byl fakt n**ranej a dopadlo to tak, že když Miri s Honzíkem vraceli vlajku na její původní místo, chodil se oficír omlouvat :-)

Pak jsme se šli aklimatizačně projít na nedaleký kopec, do výšky 5550 m. Moc pěknej vejlet, akorát se nám do cesty postavila řeka. Na cestě tam i zpátky :-). Musím pochválit Honzu, jak parádně šlapal, takže s Dawem a Luckou přišli na vrcholovou kótu jen asi hoďku za „našláplou“ gruppou – Libor, Mára, Alda a Miri.

Další den jsme si užili jinou legrácku a to převažování našich zavazadel. Kvůli jakům. Stejně jsme kus cesty jeli na korbě náklaďáku (cca 2500 kg materiálu a 15 ks lidí), byl zázrak se tam vejít. Náklad musel být ale zvážen a doplacena nadváha pro další den, kdy nám jaci nesly materiál do ABC. 200 USD za jaka navíc, uff. Silnice je skoro až do middle campu (Intermediate), kam jsme však nedojeli. Cesta je rozestavěná, schovaná pod igelitem, takže jsme se i kus prošli.

Brzo ráno jsem vyrazili na cestu, no a teď jsme tady. Celé odpoledne jsme stavěli plošiny na stany a pomalu se vybalovali. Dnes nás čeká dobudování našeho stanového městečka. Někomu je líp, někomu hůř – ale ono se to srovná. Taky musíme vybudovat čorten, aby nám mohl láma udělat puju a pak bychom snad mohli nahoru na horu. Když se počasí umoudří. Zatím jsme i hezky zasněžili v noci. Ale teď je krásně..."

Fotografie z cesty do ABC (vč. přepravy 15 lidí a 2500 kg materiálu):

VÍCE O EXPEDICI CHO OYU 2016

Tentokrát se jedná o netradiční expedici na osmitisícovku, do které se zapojí i známý nevidomý horolezec Honza Říha. Více už prozradí sám vedoucí výpravy na šestou nejvyšší horu světa a hlavní mozek projektu Honza „Tráva“ Trávníček:

„Rádi bychom spolu s nevidomým Honzou Říhou vylezli na vrchol legendární osmitisícovky Cho Oyu (8201 m). Jako zkušení horolezci s několika vylezenými osmitisícovými vrcholy jsme připraveni odložit osobní ambice, ukázat, co dokáží lidé jako tým a především se pokusit Honzovi pomoci splnit si sen. Ne však za cenu sebemenšího risku. Lidé, jako je Honza, mohou ostatní posouvat dál. Nejen nevidomé, ale i vidoucí. Chceme ukázat, že expedice se mohou dělat i s jinými úmysly. Cílem není vrchol, ale společná cesta.

I v hektických časech před odletem si našlo několik účastníků čas odpovědět na otázku "Jak se na expedici těšíš a co od ní očekáváš?"

Lucie Výborná

"Už abychom byli pryč ... Hora toho, co musím zvládnout před odjezdem, je vyšší než Cho Oyu :)​. Těším se na hory, přírodu, lezení a kamarády. I na to, že budu mít studio na střeše světa. Těším se na příběh, který bych chtěla na Radiožurnálu vyprávět každý den. A očekávám, že se všichni v kuse vrátíme domů."

Martin Havlena

"Těším se jako „alkoholik na prvni lok“ :-)). Že si to sakra užijeme a že ten nejhezčí lok si dám v bajzu po příchodu z vrcholu :-)). PS: Jedu se super kámošema, takže nejvíc na ně. Opravdu."

Petr Mašek
"Těším se jako pravý křesťan do nebe a očekávám zajímavou horskou akci se starými, ale i novými přáteli."

Libor Uher

"Moc ;-), hodně :-), velmi :-)
Těším se na hezké pomonzunové počasí,
Těším se na večerní cinemaBC,
Těším se velké šachové turnaje
Těším se na Tibet a dlouhé filozofické úvahy o ženách a umění s Miskou a Martinem Havlenovičem
Těším se na přesilovku muži VS Ženy 9:2 :-)
Těším se na plně zásobené výškové tábory s romantickým výhledem do okolí s přáteli:-)

...a co od ní očekávám?

Očekávám dokonale uklizené stoly, umyté nádobí a oblečení složené do komínku (je prímamitženyvexpedici:)
Očekávám příjemné teploty do 7* Celsia (i v noci, a ve všech výškách)
Očekávám kultivované chování a vybraný slovník celé mužské osádky, bez grgání, prďění a sprostých vtipů
Očekávám dokonale prošlapanou stopu od Máry."

Honza Trávníček
"O expedici z trochu jiného soudku :-): Před 2 lety, když Martin Trdla zahynul při seskoku na Sněžce mi Miri mi poprvé naznačila, že potřebuje pomoct. Byla a je to dost vyjímečná situace. Většinou tu pomoc rozdává sama. Samo i mně. Já za to moc děkuji i takto veřejně.
Je mi jasné jak si spousta mých "fans" aspoň v duchu ušklíbne a řekne :"podpantofláč" :-)
Kdepak dámy a pánové, nejsem. Jen si vážím někoho, kdo je schopen vydržet se mnou :-).
Obzvláště předexpedicční období znamená naprostou ztrátu času, který můžeš věnovat sám sobě, svým nejbližším. Tady prosím a veřejně slibuji. Vydrž. Příští rok si dáme pauzu od osmitisícovek a užijeme si léto! :-) Nicméně teď si jedeme užít Tibet."

Honza Říha
Ten na toto téma promluvil přímo s Lucií Výbornou v rámci pořadu Srdcaři - více v krátkém videu (0:46).

Členové expedice:

Honza Říha, nevidomý horolezec

Libor Uher, horolezec, www.liboruher.cz

Lucie Výborná, reportérka Českého rozhlasu

Jan Trávníček, horolezec, vedoucí expedice, www.honzatravnicek.cz

Členové expedice na při finálních přípravách na odlet

Kam se to vlastně celá ta veselá kopa chystá?

Cho Oyu, 8201 m

Šestý nejvyšší vrchol světa se nachází na nepálské straně Himálaje v oblasti Mahalangur Himal. První úspěšný výstup na vrchol se podařil členům rakouské expedice 19. října 1954. Na vrchol tenkrát vystoupili H. Tichy, S. Jochler a šerpa Pasang Dawa Lama (Nepál) po severozápadním hřebenu. Je to jediná osmitisícovka s prvovýstupem v podzimním období. Na vrchol vedou dnes čtyři různě obtížné cesty s mnoha variantami výstupu. Cho Oyu patří mezi nejsnáze dostupné osmitisícové vrcholy.

Fotografie z balení carga:

Aktuality sledujte na našem webu a facebookovém profilu Trávy: