České
alpinismu
ALPEN-
VEREIN.CZ

První vrcholové fotky z K2 - všichni čeští horolezci jsou v pořádku v BC. Tráva přemýšlí nad sólo pokusem na Broad Peak!

První český horolezec, který stál na všech 14 osmitisícovkách - Radek Jaroš, jeho spolulezci Honza Trávníček a Petr Mašek jsou v pořádku v základním táboře pod K2 (8611 m). Setkali se tam i s Liborem Uherem a Markem Novotným, kteří sestoupili z vrcholu Broad Peaku (8047 m). V jejich stopách ale opačným směrem se ještě možná rozejde i Tráva, který potvrzuje heslo "s jídlem roste chuť" (a to doslova) - když na svém Facebooku píše (28. 7. 2014):

"Odpoledne jsme v pořádku s Miskou sestoupili do BC. Uz proběhla i super vecere made by martin.kulajda,zeli,knedliky a robi platky... ucastnili se i Libor Uher s Marou Novotnym,kteri uspesne sestoupili z vrcholu broad peaku. FUJ sem prezranej:) behem zitrka po vyhodnocení předpovědi počasí se rozhodnu zda tu zustanu a pokusim se o solo výstup na broad peak. Copak taky s nacatym letem... dneska jsem zjistil jak je má svalova hmota totalne ko,tak proc ji neponicit na dalsi osme... uvidim"

Radek Jaroš sestoupil do BC o den dříve než Miska s Trávou, kteří přečkali noc v C2. Jeho pocity po sestupu zaznamenala Lucka Výborná: "Když jsem šel k vrcholu, několikrát jsem se zamyslel nad tím, že to možná dám... A najednou se mi začaly rojit myšlenky, že by to mohlo být naposledy… Pak se člověku začnou drát slzy do očí, zakucká se a snaží se dělat jakoby nic, aby si toho nikdo nevšiml."

Foto z C3 - zleva: Tráva, Miska (s omrzlou rukou), Radek

Kousek od vytouženého cíle...

Na popáté je to tam! Vrchol K2

Radek s vrcholovou vlajkou, kterou mu na tiskové konferenci Alpy Extrem Teamu podepsali: Lucka Hrozová, Adam Ondra, Markéta Janošová a Eliška Adamovská

...pro ty, kdo by snad nevěřili:

Podepsaná vlajka, která zavlála na vrcholu K2 (8611 m)

Radek v BC s Korunou Himálaje vyrobenou z plechovek od piva

Fotografie expedice na Broad Peak:

Marek Novotný a Libor Uher na vrcholu Broad Peaku

Libor Uher na návštěvě v BC u Radka Jaroše

Starší zprávy - výstupy na vrchol:

Sobota 26. července se nesmazatelně zapíše do historie českého horolezectví. Rodák z Nového Města na Moravě Radek Jaroš se stal členem elitního klubu několika málo horolezců, kteří zdolali všech 14 osmitisícovek tzv. „Korunu Himálaje“ bez použití umělého kyslíku. Na cestě k vrcholu K2 (8611 m) ho doprovodili Petr Mašek, který se otočil v 8200 m a vrátil se do C4, kde působil jako podpora pro návrat, a Honza Trávníček – ten dosáhl nejvyššího bodu 8611 m a stal se po Josefu Rakoncajovi, Liborovi Uherovi, Pavlu Bémovi a Radku Jarošovi pátým Čechem, který měl tu čest stanout na vrcholu „hory hor“. Klukům upřímně gratuluje celá redakce lidé&HORY a naši kamarádi!

Zleva: Radek Jaroš, Petr Mašek a Honza Trávníček v BC po prvním aklimatizačním výstupu do C3

Jako první se 27. 7. ráno ozval na svém Facebooku neúnavný informátor Tráva:

„Chtel bych rict, ze se mi vcera splnil sen:) Ale zatim jsem rad, ze lezime vsichni 3 v poradku v C4. Ale abych nechodil kolem horky kase. Vcera Radek dokoncil korunu Himalaje a ja mel (myslim to uprimne) tu cest ho doprovodit. Proste jsme byli spolu na vrcholu K2 (Miska musel otocit v 8200m). To byl zas vylet... Na vareni jsme vstavali v 22h vecer po 1,5h spanku, vychazeli jsme o pulnoci, Doplazili jsme se pred 22h, total ko. jen caj, Vse ostatni slo ven. Sundat macky a spat. Ted rano uz OK... „

Další zprávu pak na expediční web tradičně dala houževnatá reportérka Lucka Výborná:

„Je 27. července ráno, v základním táboře jsme mrtví a šťastní zároveň. Radek  se včera v 16 ohlásil  z vrcholu, pak jsme ztratili spojení. Pak Radek potrvdil, že i Tráva dal vrchol , že je hrozné počasí a sestupují k Miskovi, do stanu v C4 (8000 m). Od té chvíle jsme se nedozvěděli nic. Občas jsem zkoušeli vysílačku, byla úplně hluchá. S vysílačkou u hlavy jsme taky všichni v základním táboře spali – nebo spíš klimbali. Dnes ráno nervy skončily, Radek Jaroš odpověděl na zoufalou sms z mého satelitního telefonu. Zavoláním.

Takže, přátelé:

CHLAPI JSOU V POŘÁDKU!!!

Do C4 přišli včera kolem 22 té, tedy po 22 hodinách pochodu  na vrchol a zpět, bez přídavného kyslíku v šílených podmínkách (hlavně dolů). Padli a byli rádi, že jsou rádi. Dnes sestoupí do C2, zítra (jak pevně doufáme), už budou v základním táboře :) Ale slavit budeme až tady, jak říkají motorkáři, dokud nejsou nohy na zemi, jízda neskončila. A protože nám všem tady v BC odlehlo, přemýšlíme, jak jim upéct dort na oslavu … A ne že to někdo vykecáte tam nahoru! A tam nahoru …tedy ještě výš, taky moc děkujem. Kdyby měl člověk držet ochranou ruku sám nad sebou, asi už by byl dávno v penálu. A taky díky fanouškům, přátelům, rodinám a všem milým lidem.“

ALOHA , Lucie

Kompletní pětice (včetně Lucky Výborné a Martina Havleny) s vlajkou expedice

a webech dalších členů:

EXPEDICE NA BROAD PEAK

Dvojice českých borců Libor Uher Marek Novotný zaznamenala velký úspěch na Broad Peaku (8047 m) - po vyčerpávajícím maratonu dosáhla vrcholu v pátek 25. 7. 2014. Také velké gratulace!

Ještě ten den se ozval Libor: "Dnes v 13:30 pákistánského času jsme s Markem stanuli na ROCKY SUMMITU (8016 m) a o hodinu později na hlavním vrcholu Broad Peaku (8047 m). Teď jsme v C3 a odpočíváme. Jsme totálně zničení."

Zatím poslední zpráva na webu (26. 7.) zní: "Jsme stále v C3, venku začlo silně foukat a nějak se nám nechce z tepla stanu :-). Marek má dnes službu, zrovna vaří bramborovou kaši a tresčí játra :-). Oba máme spálené spodní rty a vypadáme jako kubánští trumpetisti :-)"

Web expedice: www.rajpneu.cz/broadpeak

------------------------------------- starší zprávy -------------------------------------------

Trojice českých horolezců Radek Jaroš, Petr „Miska" Mašek a Honza „Tráva" Trávníček sestoupili do BC pod druhou nejvyšší horou světa  K2 (8611 m), která jako jediná zbývá Radkovi Jarošovi ke zdolání Koruny Himálaje, tedy všech čtrnácti osmitisícovek. Aklimatizace zatím probíhá dle plánů v C3 (7400 m) strávili dvě noci a nyní již v základním táboře spřádají plány na vrcholový útok.

Více už v reportu členky expedice Lucky Výborné (21. 7. 2014):

„Sluníčko svítí, máme za sebou noc padajících lavin a praskajícího ledovce (i podle zkušených horolezců opravdu enormně hodně a nahlas) a vypadá to, že kluci už pomýšlejí na cestu vzhůru. Zítra to asi nebude, ale je třeba všechno prověřit. Tráva s Miskou dostali za úkol zkontrolovat vrcholový stan, bude stát na rameni K2 ve výšce 8000 metrů. Škoda že tam nebudu. Etudu „Jak Pat a Mat stavěli stan“ bych si jako divák ráda znovu zopakovala. Jinak dneska jsme měli vzácnou návštěvu, od Italů k nám přišel na návštěvu pán na fotce: legenda italského horolezení, Agostino Di Pollenza. Mluvili jsme o K2 – Agostino na jejím vrcholu stanul v roce 1983 společně s Josefem Rakoncajem.“

...A ještě něco z Trávova Facebooku (21. 7. 2014): Pozdrav maminkám z letního tábora: "Vaří nám tu dobře, zuby si pravidelně čistíme a za 2 dny nás prý čeká nějaká velká bojová hra..."

a webech dalších členů:

www.petrmasek.cz

-----------------------------------------------------------------------------------------------------

EXPEDICE NA BROAD PEAK

Dvojice českých borců Libor Uher Marek Novotný na Broad Peaku (8047 m) postupuje také minimálně dle plánu. Dnes se klukům podařilo postavit třetí výškový tábor v 7000 m.

Více už zpráva na expedičním webu (21. 7. 2014): "Po tuhém boji jsme v C3 - 7000m! Bylo to přísné, těžká písemka. Foukalo od jihu, difůzní oblačnost kam oko dohlédne..." přiblížil výstupové podmínky Libor. Kluci stráví dnes noc v C3 a zítra sestoupí zpět do základního tábora. "Zítra, v úterý, sestupujeme do BC a čekáme na finální útok. Ostatní tvrdí, že 26. 7. - 28. 7. 2014 má být okno s vhodným počasím. Tak uvidíme..." zakončil zprávu Libor.

Web expedice: www.rajpneu.cz/broadpeak

Aklimatizace z Huascaránu očividně nese své ovoce. Trojice českých horolezců Radek Jaroš, Petr „Miska" Mašek a Honza „Tráva" Trávníček přišli do BC v neděli 13. 7., pondělí strávili rituálem Puja a pak vystřelili jako rakety vzhůru ke svému cíli – vrcholu K2 (8611 m), který jako jediný zbývá Radkovi Jarošovi ke zdolání Koruny Himálaje, tedy všech čtrnácti osmitisícovek.

Více už v reportu členky expedice Lucky Výborné (16. 7. 2014):

Kluci - Radek Jaroš, Petr Mašek a Honza  Trávníček - se včera dostali senzačně do C3, tedy 3. výškového tábora  ve výšce 7400 metrů. Jednu noc v téhle výšce mají za sebou, dnes tam přespí a zítra se vrátí do base campu. Nahoře  na K2 sněží a tady dole v BC leje, pro kluky špatně a pro nás taky – nemáme sluníčko a tudíž nemůžeme nabíjet. Pokud bude dobré počasí, horolezci si 2-3 dny v základním táboře odpočinou a zkusili by rovnou cestu na vrchol.“

...A ještě něco z Trávova Facebooku (16. 7. 2014): "Teď padlo oficiální rozhodnutí, zůstáváme do zítra. Sice jsme stále rozjebaný jako cikánský děti, jak říká Radek:) Ale pokud vydržíme, mohli bychom sem jít znovu až při vrcholovém pokusu..."

K2 v plné síle a celé své kráse

Více informací o expedici na K2 sledujte na speciálním webu www.radekjarosnak2.cz a webech dalších členů:

www.petrmasek.cz

TIP: Sledujte unikátní seriál „Mise K2“, který připravuje TV Stream (www.stream.cz/mise-k2). První díl můžete zhlédnout ZDE.

Češi na osmitisícovkách – aktuálně: na K2 jsou v základním táboře, na Broad Peaku už postavili C2!

Pětičlenná expedice ve složení Radek Jaroš, Petr „Miska" Mašek, Honza „Tráva" Trávníček, Martin Havlena a Lucie Výborná dorazila po dlouhém treku do BC pod K2 (8611 m) – více už v reportu Lucky Výborné (13. 7. 2014):

Radek Jaroš - a v odrazu brýlí už ji konečně vidíme - K2! Radek mě překvapil. Volal svojí přítelkyni, aby jí řekl, že je stejně krásná a vznešená, jako K2.  Slzy v očích v tu chvíli jsme měli všichni, co jsme to slyšeli. Martin Havlena a já.

Muly a nosiči překračují ledovcovou řeku, na horizontu K2.  Vypadá to, že už je to za rohem, ale poslední část pochodu trvala někomu 10, někomu 12 hodin a do výšky 5050 metrů jsme dorazili, ale byli jsme rádi, že jsme rádi.

Radek, Miska a Tráva v táboře Konkordia vidí po delší době K2.  Komentáře se různí. Miska se raduje, že mu ji nesešlapali a je pořád stejně vysoká, Trávovi dochází, že to bude pěkná dřina :-).

Stavíme základní tábor pod K2 – na plachtě leží naše zásoby. Tedy, ne všechny, to by se nedalo vydržet. Zbytek je ještě v sudech a všude kolem je chaos. Jdu si zabrat stan.

Rituál Pudža – v našem táboře ho dělá Lama z Nepálské expedice. Během modliteb si každý myslí na svoje věci… na horu, rodinu, děti, na spolulezce, co už tu s námi nejsou.

Loučení s Lamou a přání zdaru. Kluci jdou zítra do stěny na první vynášku.  Pokud půjde všechno dobře, jdou rovnou do C2, výška cca 6800 metrů.

www.petrmasek.cz

Dvojice českých borců Libor Uher Marek Novotný je zatím velmi úspěšná na Broad Peaku (8047 m). Po týdnu od dosažení BC se klukům podařilo postavit druhý výškový tábor. Více už zpráva na expedičním webu (13. 7. 2014):

"Ahoj! Po deseti hodinách šílené dřiny jsme tu." přišla odpoledne zpráva z druhého výškového tábora na Broad Peaku. "C2 - 6200m, stan stojí. V táboře už nebyl volný flek, tak jsme to potáhli o 100m výše nad tábor. Parcela pod převisem. Vaříme, vaříme...trangia vařič se nezastaví..." napsal Libor.

Kluci svůj dnešní výkon náležitě prožívají "Hláška dne - jsme kluci bez talentu! proto musíme jen dřít a dřít :-) aneb kdyby ses líp učil mohl jsi být golfista :-)" přišla záhy ještě jedna zpráva od Libora a Marka.

Zdravotně jsou na tom dobře, zatím je v C2 hlava nebolí..."Mara je superborec! :-) Sachy 2:2" uzavřel dnešní informace, které přišly z hory.

Nyní se budou aklimatizovat, stráví 2 dny ve výškovém táboře C2 - 6300m. Pak opět sestoupí do BC. Výškový tábor C1 se už nepoužívá.