České
alpinismu
ALPEN-
VEREIN.CZ

Nový rekord v severní stěně Eigeru!

Švýcarští horolezci Roger Schäli a Simon Gietl prostoupili severní stěnu Eigeru po klasické Heckmairově cestě v rekrodním čase 4 h a 25 min. Žádné jiné lanové družstvo nedokázalo tuto legendární stěnu tak rychle přelézt. Dosavadní rekord (5 h a 3 min.) patřil dvojici Ueli Steck a Bruno Schläppi z loňského podzimu. Absolutní rychlostní rekord drží Ueli Steck s časem 2 h a 47 min. Roger a Simon tímto výkonem dokázali, že když sejde zkušená a dobře spolupracující dvojice, dá se stěna prostoupit velmi rychle a mnohem bezpečněji – totiž nikoliv sólo, ale ve dvou.

Více k tomuto výkonu již sám Roger Schäli (m. j. účastník Smíchovského festivalu alpinismu v letech 2008 a 2010):

„V uplynulých dnech jsem měl hodně práce a nemohl jsem využít krásného počasí spojeného s výraznou tlakovou výší. Potom jsem musel být také na veletrhu ISPO v Mnichově. Za ty dny se ve mně nashromáždila energie, která musela ven! Původně jsme byli domluvení s mým sponzorem – firmou Salewa – že budu na veletrhu i ve středu. Nakonec jsem svého sponzora požádal, jestli bych mohl odjet o den dříve. Když jsem jim sdělil své plány, vyšli mi maximálně vstříc a já mohl v úterý odjet.

Se Simonem Geitlem jsme se scházíme večer v Grindenwaldu a dáváme do kupy náš materiál. Po krátké noci vystupujeme ve středu v devět hodin ráno k úpatí Eigeru. Odsýpá nám to vskutku dobře, po 35 minutách jsme u Stollenlochu. Perfektní podmínky ve stěně nám umožňují mnohem rychlejší postup, než tomu bylo v případě našeho výstupu loni 4. ledna.

Šťastný Roger Schäli na vrcholu

Naši rychlost dokládá i fakt, že jsme minuli celkem šest lanových družstev. Mnohdy to nebylo jednoduché vyhýbání a dodatečně se některým omlouvám. Lezl jsem v jakémsi transu – s neuvěřitelnou lehkostí. Byl jsem si tak jist naším dobrým časem, že jsem ani nekoukal na hodinky.

Když jsem dolezl k traverzu Götterquergang, volám na Simona: „Dávej, dávej! Jde nám to skvěle, dnes to klapne!“ U Cortiho bivaku vytahuji posledních 25 m lana a volám: „Je to zafixovaný!“ Následně pokračuji Výstupovými spárami. Simon vystupuje rychle přes Cortiho bivak a pak společně pokračujeme přes ledové pole pod vrcholem. Na hřebeni ještě zkracuju 50 m lano a pospícháme k vrcholu, kterého dosahujeme ve 13:25. Udýchaní a totálně promočení si úžíváme chvíle odpočinku. Byl to nezapomenutelný den. Den, kdy se vše dařilo.“

Po úspěšném rekordním výstupu u stanice vlaku "Eigergletscher"

Roger Schäli se nyní chystá na další velký projekt – tentokrát v Turecku. Jeho počínání budeme sledovat.

TIP: Profil Rogera Schäliho na stránkách festivalu.